Hvilket svar er det rigtige?

Hvilket svar er det rigtige?

Materialer:

  • Klasselokale/græsplæne/skolegård
  • En række faglige spørgsmål med fire svarmuligheder

 

  • Fremgangsmåde:
  • Eleverne står i midten af lokalet/græsplænen/skolegården
  • Underviseren står sammen med eleverne og læser en spørgsmål samt fire svarmuligheder op. Hver svarmulighed har et hjørne.
  • Eleverne skal derefter løbe hen i det hjørne, hvor de mener, det rigtige svar er.
  • Eksempel: “Hvad er det største dyr, der findes?”. Svarmuligheder: Elefant, isbjørn, blåhval, giraf.
  • Når børnene er fordel i hjørnerne, kan underviser og elever tale om svaret i fællesskab.

 

  • Variation/progression:
  • For mindre børn kan man måske nøjes med to svarmuligheder, fx: “Hvad starter ordet “mand” med”? Svarmuligheder: N eller M.
  • I stedet for et spørgsmål, kan underviseren vise et billede, fx: “Hvad hedder dette dyr?”, “Hvad hedder dette land?” eller “Hvad er resultatet på dette regnestykke?”
  • Afstanden fra midten til hjørnerne kan mindskes/øges alt efter fokus på puls
  • Eleverne kan skiftes til at finde på forskellige måder at komme ud i hjørnerne på, fx løbe, rulle, slå kolbøtter, gå krabbegang osv