Masker

300 kr.

Masker i kunsten, religionen og som identitet

I vesteuropæisk billedkunst blev masken et vigtigt motiv i forbindelse med den moderne kunsts fremkomst i 1910-1930. Kunstnerne lod sig inspirere af maskerne fra Afrika og Asien. I Danmark fik masken en særlig betydning for den generation af kunstnere, der startede deres karrierer i 1930’erne, og som blev grundstammen i COBRA-gruppen.  Men også den moderne dybdepsykologis fremkomst, havde betydning for kunstnernes fascination af masken.

Masken, som psykologisk begreb, er også i vores tid vigtig for forståelsen af vores egen og andres identitet. Masken kan både bruges til at skjule identitet, til at skabe en ny identitet og til at skabe et gruppetilhørsforhold, f.eks. blandt de danske roligans, der maler sig med røde og hvide farver i ansigtet.

Vi kender også masken fra rockmusikken, film, cirkus og teater. Endelig behøves masker heller ikke nødvendigvis at være fysiske genstande man bærer. Ansigtsmaling, make-up, tatoveringer, frisurer, piercinger og lignende kan have samme funktion som masker.

Masken har altså både en historie og mange betydninger. At bruge masken i undervisningen kan give børn indsigt i og forståelse for deres omverden, og give dem selvindsigt.

Materialet findes på Holstebro Kunstmuseums hjemmeside:

Link til lærermateriale

Link til elevmateriale

 

Målgruppen for dette undervisningsforløb:

Billedkunst: 1.-5. klasse

Dansk: 6.-9. klasse

Kristendomskundskab: 6.-9. klasse