Tænk-Fang-Vind

  • Materialer:
  • En stor terning (med tal eller bogstaver afhængigt af fag og formål)
  • En græsplæne/skolegård/sal/stort klasselokale
  • En midterlinje og to baglinjer

 

  • Fremgangsmåde:
  • Klassen deles i to lige store hold. De to hold stiller sig på en række med front mod modstanderholdet med ca. 1-2 meter i mellem holdene (på hver sin side af midterlinjen).
  • Underviseren kaster terningen i mellemrummet mellem de to hold.
  • Hvis terningen lander på et ulige tal, skal hold 1 fange hold 2, og hvis terningen lander på et lige tal skal hold 2 fange hold et.
  • Det gælder for holdet, der fanger, om at røre eleverne på det andet hold, inden de når forbi deres egen baglinje
  • De elever, der bliver fanget, kommer nu over på det andet hold.
  • Det gælder for holdene om at få erobret alle elever fra modstanderholdet over på sit hold

 

  • Variation og progression:
  • Underviseren kan kaste to terninger, og eleverne skal nu addere eller gange tallene
  • Aktiviteten kan bruges i dansk, hvor der benyttes en terning med bogstaver i stedet for tal. Her kan der fx arbejdes med vokaler og konsonanter. Hvis der benyttes to terninger med bogstaver, kan det ene hold fange, hvis der kan danne et ord, mens det andet hold fanger, hvis der ikke kan dannes et ord.